Hoe vaak komen we het tegen, een klant komt met de vraag of we iets voor ze kunnen betekenen. Als we vervolgens doorvragen naar de voor ons belangrijke informatie blijkt dat deze informatie niet aanwezig is simpelweg omdat er nog niet over nagedacht is. Bedrijven ontstaan vaak vanuit een passie van de ondernemer. Ze focussen zich volledig op deze passie. Met het ontwikkelen van een sterk merk zijn ze niet direct bezig. Wanneer de onderneming vervolgens succesvol is komen ze vaak in een sterk concurrerende markt terecht. In deze fase is het goed om het bedrijf eens onder de loep te nemen om te kijken of we de positionering nog scherper kunnen krijgen. Door middel van een duidelijke positionering kun je je doelgroep beter bereiken en met de juiste boodschap onderscheid je je ten opzichte van je concurrenten. Maar voordat we kunnen positioneren, willen we eerst graag het DNA van het bedrijf vaststellen. Waarom doet men de dingen zoals ze die doen? Waar komen de mensen ‘s morgens hun bed voor uit? Wat motiveert ze?
De letterlijke betekenis van DNA luidt als volgt: “DNA is een molecuul waarin alle erfelijke informatie van alle bekende organismen is vastgelegd”. Het is dus een bouwsteen voor alle organismen. Wij zijn van mening dat elk bedrijf of merk een eigen DNA heeft. Het is een unieke bouwsteen. Het bevat alle informatie dat een bedrijf of merk onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. Het brengt het succes terug naar de kern. Dat is voor ons het vertrekpunt. Vandaar uit willen we het bedrijf of merk doorlichten en in kaart brengen om zo een betere positionering te bewerkstelligen. Wat zijn de USP’s? Welke visie en daarmee welke missie kunnen we omschrijven? Wat zijn de kernwaarden en hoe gaan we die inzetten? Veelal gebruiken we een aantal brainstormsessies om dit boven water te krijgen.
Als we dit helder hebben maken we een doorvertaling naar de praktijk. We gaan de bestaande identiteit analyseren en toetsen aan onze bevindingen. Met als doel een eventuele vernieuwde visuele identiteit die de positionering versterkt. Vervolgens kijken we naar de communicatiedoelstellingen en implementatie (corporate uitingen).
Ook benieuwd naar het DNA van uw bedrijf? Laten we er samen eens naar kijken. Neem contact op met ons via onderstaande gegevens of via mijn telefoonnummer 06 34 34 87 02.
Gepubliceerd: 17-03-2020